Kevin Michael Costner föddes den 18 januari 1955 i Lynwood, Los Angeles i Karlifornien som den yngsta bland tre bröder. Hans mor var en welfare-arbetare och hans far var en elektriker som senare blev chef över Southern California Edison-bolaget. Enligt honom själv så "formades" hans barndom efter en visning han såg som sjuåring av filmen "How the West was Won". Inte så konstigt att han sedan i sin karriär också blev känd som en riktig cowboy inom film. :-)
Som ung var Kevin inte speciellt inne på studier utan han tog istället pianolektioner, var aktiv när det gällde sport, skrev poesi och sjöng i First Baptist Choir. Eftersom att Kevins fars karriär förbättrades så fick familjen flytta runt mycket. Kevin har själv sagt att ha bott på flera platser i Karlifornien gjorde att han förlorade mycket självförtroende eftersom att han fick skaffa sig nya vänner hela tiden.
 
När han tagit examen från Buena High School i Ventura år 1973 och efter det att han fått en akademisk examen inom marknadsföring och finansiering från California State University i Fullerton, 1978, så började hans skådespelarkarriär ta form. Han medverkade, och hade huvudrollen, i några framgångsrika filmer, bl.a "The Untouchables", "No way Out" och "Field of Dreams". Men detta skulle inte till att mäta sig med hans stora genombrott som kom år 1990 med filmen "Dancing with Wolves" som han inte bara spelade huvudrollen i utan också själv regisserade och skrev manuset! Det är en väldigt bra film som jag tipsar er alla att titta på. :)
Efter detta så blev 90-talet en fortsatt succe med älskvärda, samt väl ihågkommna, filmer som "Robin Hood: Prince of Thieves", "The Bodyguard", "A Perfect World", "Waterworld" och "The Postman".♥

Kevin Costner har inte bara film som sin No. 1 thing. :) Han grundade även country- och rockbandet "Kevin Costner & Modern West" under uppmanandet av sin fru Christine. År 2007 gjorde de en världsturnè och spelade i bland annat Istanbul och Rom.
 
 
Nu kommer jag till det roliga!! År 2011 kom min mamma och sa till mig att Kevin Costner & Modern West skulle spela i Göteborg (där jag bor) och att hon hade köpt biljetter dit! :D Jag visste vem han var då, och gillade honom mycket, men eftersom att det var på kvällen och jag aldrig riktigt varit på en konsert innan så tänkte jag att det inte var hela världen om jag missade det.... Snacka om att jag skulle till att ångra mig! (eller i alla fall bli väldigt avundsjuk...) 
Konserten spelades på Lisebergshallen. Efter förbandet fick man se klipp från alla hans olika filmer, som en introduktion. Sedan, när publiken förväntade sig att han skulle komma in på scenen, så kom han in genom entrèn!! Han hälsade på folk medan han gick framåt och en utav de människor som han tog i hand var min mamma!!!!!!!! OMG!!!♥ :D Vi skojade efteråt och sa att hon aldrig någonsin skulle tvätta händerna igen. ;-)
 
Kevin Costner var en av de första som inspirerade mig till att vilja jobba med film och bli skådespelerska. :) Han har en fantastisk utstrålning och talang i sitt skådespelande, regiserande och musikskapande.


 
 Tack och hej för mej! / Liv 
         
                                       
                                                      
 
 
 
                                                                          
 
 

Liknande inlägg

1 kommentarer

Igelkotten

05 Jul 2013 00:32

Han skulle nog vara glad att få jobba med dig också...;)

Svar: Åh, ja det tror jag nog! ;)
Liv Pierrou

Kommentera

Publiceras ej