Ett drama är alltid ett drama. :) Hur man än vrider och vänder på det.
Anna Karenina är en känd historia som handlar mestadels om en speciell affär mellan en man och en kvinna och var först en bok skriven utav den ryska författaren Leo Tolstoy.
 
 
                                                                 HANDLING:

Det hela börjar i Ryssland år 1874. Anna Karenina, en ung kvinna med hög ställning som är gift med ämbetsmannen Alexej Alexandrovitj och har en en son vid namn Serozha, reser till Moskva för att försöka hjälpa sin bror, Stiva, med att få hans fru att förlåta honom för att han varit otrogen. 
På tågresan blir hon bekant med grevinnan Vronskaja som sedan blir hennes första kopling till grevinnans son, greve Vronskij.
Redan vid första ögonkastet lägger de båda märke till någonting särskilt hos varandra...
 
När Anna lyckats övertala sin brors hustru, Dolly, och haft en liten pratstund med Dollys unga syster, Kitty, så övertalar Kitty henne att följa med dem på bal. På balen möter hon återigen Vronskij som nästan desperat närmar sig henne allt mer och mer.. Men hon försöker att avvisa honom eftersom att hon vet att han tidigare visat intresse för Kitty, vilket gjort att Kitty nu förtjusat sig i honom.
Men trots detta hindras inte deras passion för varandra ifrån att växa sig större och större... Även fast hon själv har mycket emot otrohet så kan hon inte dra Vronskij ifrån sig. Och snart blir Anna också gravid med Vroskijs barn.
Hennes synder har tagit form till något som man då ansåg vara värst utav allt. Älskarna har i sina huvuden att det som finns emellan dem är kärlek, men medan tiden går uppstår saker som gör Anna osäker... men också säkrare.
 
Hur långt är Anna och Vronskij beredda att gå och om hennes man får reda på det, kommer han då att vara lika givmild som alltid och förlåta henne?
Kommer Konstantin Levin, som varit kär i Kitty alldeles för länge utan att ha gjort något, att vinna hennes kärlek som hon inte hade för honom innan?
 

När jag fick reda på att det skulle göras en ny filmatisering av Leo Tolstoys kända bok "Anna Karenina" visste jag först inte vem varken Tolstoy var eller att Anna Karenina-boken existerade... Så för att komma in i historien lite fick jag en liten, förkortad och gammal bok utav "Anna Karenina" med filmbilder ifrån filmen med samma namn som gjordes någon gång under 30-talet, med den svenska Greta Garbo i huvudrollen.
Fast att språket var lite gammaldags så fann jag den mycket lovande och jag fick klara bilder i huvudet. Även fast jag inte läst färdigt den ännu så underlättade det mycket när jag var och såg filmen. :-) 
 
Den makalöst begåvade Keira Knightley i huvudrollen som Anna Karenina är ju bara helt lysande!! Hon var strålande, som alltid!
Även de lite mindre rollerna visade enorm potential!! Och i rolllistan hittar vi bland annat välkända ansikten som Jude Law(The Holiday), Kelly Macdonald(Brave), Matthew Mcfadyen(Pride&Prejudice), Domhnall Gleeson(Harry Potter och dödsrelikerna 1-2) och återigen en svensk- Alicia Vikander(Kronjuvelerna)! De gav alla stor inlevnad i skådespeleriet som de stora rollerna och en lika stor, om inte större, nyfikenhet för de olika karaktärerna blossade upp inom en medan man betraktade dem! :-D♥
 
 
Väldigt bra regi utav Joe Wright, som faktiskt i denna filmen jobbade för tredje gången tillsammans med Keira. (Tidigare filmer: "Atonement" och "Pride & Prejudice") Även Matthew Macfadyen som spelar Stiva har jobbat med både Knightley och Wright innan när han spelade Mr Darcy i "Pride and Prejudice". 
 
JAG ÄLSKAR, men har samtidigt lite svårt med filmer som slutar med frågor som inte är besvarade. Det behöver inte vara en sådan fråga som "verkligen" ställs hos publiken, utan frågor som du själv får upp och som sedan sitter och gnager i ditt huvud... Kort sagt såna frågor som mer är till för att diskuteras. ;-)
Efter jag sett den här filmen, som faktiskt nog är den första stora "riktiga" dramafilm jag någonsin sett, så var det en fråga som fastnade hos mig... Var det riktig kärlek mellan Anna och Vronskij? Eller var det bara passion och åtrå?
Jag vill gärna tro att det var kärlek det var :-)... och tror säkert det på något plan♥ :) Tron på kärleken- planet.
:-)
 
 
                                                      Denna Vinters Slut- tips: "Anna Karenina".
 
 
                               
 
(Underbar bild som förknyter nästan allt som filmen innehåller!! :-) De två männen, de två sidorna utav hennes liv.. och tåget som går därimellan.).
 
 
                                   
                                               
 
 
LÅT SOM PÅMINNER MIG OM HISTORIEN: "Ghost Town" med First Aid Kit.
 
                                            
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

2 kommentarer

Hilda

19 Feb 2013 16:20

Jag ska se den här filmen nu på fredag! :D och jag har förresten också den där gamla boken med foton på Greta Garbo! Den är fin och ganska kul med dom små citaten under bilderna :) kram!

Svar: Tycker jag också! :) Du kommer säkert att tycka om den. Låt mig få veta vad du tyckte!
Liv Pierrou

Koalan

03 Mar 2013 22:35

Åh vad spännande den låter! Måste se!!:)))

Svar: Haha! :)
Liv Pierrou

Kommentera

Publiceras ej